Sondajele sunt un instrument prin care se cer opiniile membrilor comunității în privința unui articol, a unui utilizator, a unei politici, a unui produs etc. Sondajele nu sunt un instrument de luare a deciziilor, iar numărul de opinii exprimate de o parte sau alta nu poate duce automat la o decizie. Totuși, sondajele pot fi utile în procesul de luare a unei decizii dacă sunt urmate de discuții care să ducă la atingerea unui consens.
Există discuții specializate care au întotdeauna forma unor sondaje --- ca de exemplu dezbaterea propunerilor de ștergere a paginilor sau de promovare a articolelor de calitate ---, dar decizia în aceste cazuri se ia prin evaluarea argumentelor aduse (pozițiile exprimate fără argumente nu influențează rezultatul) și nu prin numărarea opiniilor.
- Sondajele sunt utile numai atunci când simplele discuții între utilizatori nu au dat rezultate iar intervenția mai multor utilizatori ar putea duce la găsirea unei soluții.
- Dacă problema ține de o dispută între doi utilizatori, adesea în locul unui sondaj este mai avantajos să se ceară ajutorul din partea unui al treilea.
- Acolo unde chestiunea disputată ține de un subiect particular, este mai util să se ceară ajutorul utilizatorilor care cunosc acel domeniu decât implicarea întregii comunități.
- Sondajele nu sunt voturi. Ca urmare simpla exprimare a poziției (da/nu, pentru/împotrivă etc.) are mai puțină valoare decât argumentarea poziției.
- Ca în orice discuții, și în sondaje trebuie evitată atitudinea combativă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu